Er zijn natuurlijk heel veel verschillende soorten video’s. Vaak classificeren we de video’s in ‘leuk’, ‘spannend’ of ‘informatief’ maar bij een goede contentstrategie volstaan deze classificaties niet. ‘Het filmpje moet én leuk én spannend én informatief zijn’, zegt de opdrachtgever dan. Om hier wat meer duidelijkheid in te krijgen heeft uitgerekend Youtube (Google) daar verheldering in gebracht. Ze noemen het 3h content strategie.
Dit is een filmpje dat is gemaakt om kijkers kennis te laten maken met je dienst of product. Vaak verpakt in een gelikte film waar emotie en uitstraling voorop staan. Te denken valt aan TV commercials en premium product films.
Doel is vooral om kijkers bewust van je merk te maken.
Deze zogenaamde HUB video’s zijn er om een publiek rond je dienst of merk te creëren en vast te houden. Vaak bestaat dit publiek uit mensen die klant zijn of willen worden. Door regelmatig nieuwe hub content te plaatsen blijven kijkers terug komen naar jou kanaal. Het maken van deze video’s zit ons in de vingers en maken we het liefst.
Doel van deze content is om kijkers terug te laten komen bij jou merk of dienst.
Wij noemen het ‘help content’ maar eigelijk heet het hygiene content. Wij vinden dat een beetje raar klinken en kunnen niet zo goed uitleggen waarom het zo heet. Help content is meteen duidelijk. Dit zijn filmpjes die een product of dienst uitleggen. De kijkers bestaan vaak uit klanten die iets willen weten over je product of dienst. Als je veel voorkomende vragen beantwoordt in een filmpje scheelt dat te hoop werkt bij de klantenservice. Kijkers zoeken vaak naar oplossingen en vinden dan jou filmpje.
Doel van dit filmpje is om vragen van klanten te beantwoorden.
Hub content maken dat kunnen we goed. Eerlijk gezegd maakte we al hub content toen Youtube nog niet bestond. (Kijk hier rechts maar eens. Dat is een compilatie van video’s die we tussen 2006 en 2007 maakte voor NL20 van De Persgroep).
Wij kiezen speciaal voor hub content omdat we het al heel lang maken, omdat we het goed kunnen en omdat we het heel leuk vinden. We maken ook wel eens hero content. Dan gaan we met een heel team op pad nadat we de shoot uitgebreid hebben gescipt en gereviewed. We komen dan thuis met prachtig materiaal waar we een prima film van kunnen snijden. Maar de spontaniteit en enthousiasme is er wel een beetje uit geschreven.
Bij hub content kan die spontaniteit en enthousiasme er tot op zekere hoogte wel in blijven en dat vinden wij fijn. Wij denken ook dat dat veel beter is voor het doel van het filmpje: Kijkers boeien en vasthouden.
Help content maken we ook vaak. Eigelijk is het gewoon hub content maar dan met een duidelijk onderwerp. Deze filmpjes komen nooit alleen en onze kracht is om deze informatieve films leuk te houden en aan elkaar te rijgen. Zo krijgt de kijker de juiste informatie en wordt het merk positief beleefd.